DeDrutengids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Druten, Hogestraat van woonerf naar 30 km/zone.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Burgemeester en wethouders van Druten;Gelet op:•artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;•artikel 15 lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW) ingevolge de plaatsing van verkeersborden volgens bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;•artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Tweestromenland;•het mandaatbesluit van het college van Burgemeester en Wethouders van 24 april 2018 om de bevoegdheid verkeersbesluiten te nemen te mandateren aan de beleidsadviseur Verkeer en Mobiliteit.Overwegende dat:•de Hogestraat binnen de bebouwde kom van Druten ligt;•de Hogestraat in beheer is bij de gemeente Druten;•het weggedeelte van de Hogestraat tussen de kruisingen met de Raadhuisstraat in de huidige situatie een woonerf is; •de huidige inrichting niet past bij een woonerf en dat ook na de herinrichting geen woonerfinrichting gerealiseerd zal worden;•de inrichting van de openbare ruimte beter aansluit bij een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h;•bij de voorbereiding met betrekking tot de herinrichting van de Hogestraat in de klankbordgroep en de diverse informatieavonden van de Hogestraat ook de inrichting en het snelheidsregime is besproken;•de doelstelling van het project het beter toegankelijk maken voor minder validen en het verkeersluw maken van de Hogestraat is;•daarvoor obstakelvrije loopstroken gerealiseerd worden en het aantal parkeerplaatsen in de Hogestraat verminderd worden zodat deze minder aantrekkelijk is voor met de auto komende bezoekers. •er voldoende parkeergelegenheid rondom de Hogestraat in het centrum aanwezig is;•er bij het linksaf slaan van een voertuig op de Raadhuisstraat naar de Hogestraat een gevaarlijke situatie ontstaat zodra deze moet wachten ten gevolge van tegemoetkomend verkeer. Verkeer passeert dan de wachtende auto waardoor de kruisende fietsers worden afgedekt door het wachtende voertuig;•afgesproken is de kruising van de Raadhuisstraat met de Hogestraat zodanig aan te passen dat het, voor het gemotoriseerde verkeer komende uit noordelijke richting, onmogelijk wordt links af naar de Hogestraat af te slaan. Daarmee wordt de ongewenste situatie met wachtende en passerende voertuigen voorkomen en is het niet langer mogelijk snel meerdere rondjes te rijden om een vrije parkeerplaats in de Hogestraat te zoeken; •bij de herinrichting gekozen is om ter hoogte van de huisnummers 38-50 een pleintje te maken en de weg met een chicane er omheen te leiden. Gezien de eenrichting in de Hogestraat is het in de nieuwe situatie niet langer mogelijk om komende vanuit de Margrietstraat linksaf de Hogestraat af te slaan en naar een parkeerplaats te rijden; •het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;•de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW om de vrijheid van het verkeer en de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen.nemen, gelet op het voorgaande, de volgende besluiten:1.het omvormen van de Hogestraat, gedeelte tussen de kruisingen met de Raadhuistraat, van een woonerf naar een 30km/zone; 2.het verwijderen van de woonerfborden (G5 en G6) op de Hogestraat ter hoogte van huisnummers 20 en 60 en Margrietstraat ter hoogte van 26-48, conform bijlage 1 van het RVV 1990;3.het verwijderen van 30kmzone borden (A01 30zb en A02 30zb) Hogestraat ter hoogte van huisnummer 20 en Margrietstraat ter hoogte van 26-48, conform bijlage 1 van het RVV 1990;4.het verwijderen van de verplichte rijrichting, verkeerborden C4 met OB54 ter hoogte van Hogestraat huisnummers 61 en 69;5.het plaatsen van de 30kmzone borden (A01 30zb en A02 30zb) in de Hogestraat ter hoogte van huisnummer 60, conform bijlage 1 van het RVV 1990;6.het plaatsen van het verkeersbord (D04)verplichte rijrichting rechtdoor, uitgezonderd (brom-) fietsen(OB54), op de Raadhuisstraat ter hoogte van het gemeentehuis en in de Margrietsstaat ter hoogte van huisnummer 26-48 conform bijlage 1 van het RVV 1990;7.het plaatsen van het bord C2 eenrichting in deze richting gesloten uitgezonderd (brom-) fietsen(OB54), conform bijlage 1 van het RVV 1990;8.e.e.a. conform de bijbehorende tekening van d.d. 21 juni 2018 met tekeningnummer 001339.Druten, 27 juni 2018Namens burgemeester en wethouders van Druten,Ing. M.J.H. Eijkhout,Beleidsadviseur Openbare RuimteHet verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.Bezwaarschrift-bijsluiter Hoe maakt u bezwaar tegen dit besluit? Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen bezwaar maken. Dat doet u door een brief te schrijven aan de instantie die het besluit heeft genomen. In de meeste gevallen is dat het college van burgemeester en wethouders. Maar het kan ook gaan om een besluit van de raad of de burgemeester. U stuurt uw bezwaar aan het college van burgemeester en wethouders (of raad of burgemeester) van Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Let op: uw bezwaarschrift per e-mail indienen is niet mogelijk! Bezwaarschrift De brief waarmee u bezwaar maakt heet bezwaarschrift. In uw bezwaarschrift moet het volgende staan: a.uw naam en adresb.de datumc.een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maaktd.de reden waarom u bezwaar maaktVergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen en stuur zo mogelijk een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt.Termijn U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum, waarop het besluit is verzonden. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn. Voorlopige voorziening Wanneer u bezwaar maakt, blijft het besluit - in ieder geval totdat een beslissing op het bezwaarschrift is genomen - in stand. Om te voorkomen dat er onherstelbare gevolgen ontstaan, kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat is een tijdelijke oplossing, die geldt totdat op uw bezwaar is beslist. In het geval van een omgevingsvergunning kan zo’n voorziening inhouden, dat voorlopig niet gebouwd mag worden. Een verzoek om een voorlopige voorziening wordt op korte termijn behandeld. U stuurt uw schriftelijke verzoek aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Voor een voorlopige voorziening betaalt u een vergoeding: griffierecht. Een natuurlijk persoon betaalt bij de rechtbank € 46, - voor zaken die betrekking hebben op uitkering, huurtoeslag of belastingzaken. Voor de overige zaken betaalt een natuurlijk persoon € 170, -. Een rechtspersoon (vereniging, stichting, NV, BV) betaalt altijd € 338, -. Deze bedragen gelden vanaf 1 januari 2018. Digitaal beroep instellen Het is ook mogelijk om digitaal een verzoekschrift in te dienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Nog vragen? Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Druten, te bereiken via 14 0487.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/stcrt/2018.
Dit artikel verscheen op deDrutengids.nl op 06-06-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Druten, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.